Lucas B., Wiegand St., Jahn O., Greiner F., Walcher F., Piatek St.
Patient Motivation to Participate in Medical Educationhttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30808049
Literatur
Pippel, E., Narciß, E., Obertacke, U., Strohmer, R., Schüttpelz, K.
Physicians' roles in competency-based teaching: Do students recognize them?
GMS J Med Educ. 2018 Aug 15;35(3):Doc37. doi: 10.3205/zma001183. eCollection 2018https://preview.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30186947
Schüttpelz-Brauns, K., Narciß, E., Giesler, M., Obertacke, U.
Measuring Satisfaction with Deployment in the Final Year of Undergraduate Medical Study (Ma-FEZ-PJ) to Ensure the Quality of Training in the Final Year - Psychometrics of a Self-Evaluation Questionnairehttps://preview.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30562797
Fröhlich, S., Göbel, F., Meder, A., Wirkner, J., Obertacke, U., Kasch, R.
Mandatory Surgical Subinternship in the Final Year of Medical School - a Stepping Stone to Becoming a Surgeon?
Zentralbl Chir. 2019 Mar 25. doi:10.1055/a-0820-6089https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Mandatory+Surgical+Subinternship+in+the+Final+Year+of+Medical+School+-+a+Stepping+Stone+to+Becoming+a+Surgeon%3F
Froehlich, S., Houy, B., Meder, A., Kasch, R.
Rechtsform präsentieren
Dtsch Ärztbl 2019; 116(9): A-436/B-356/C-352https://www.aerzteblatt.de/archiv/treffer?mode=s&wo=1008&typ=16&aid=205814&autor=Houy%2C+Birgit
Froehlich, S., Goebel, F., Meder, A., Wirkner, J., Obertacke, U., Kasch, R.
Quality and Satisfaction with the Surgical Medical Clerkship from a Student Perspective
Z Orthop Unfall. 2018 Dec;156(6):639-645. doi.10.1055/a-0609-6781. Epub2018 Jun 20. Germanhttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29925097
Ghanem, M., Meder, A., Herbstreit, S., Kasch, R., Schwanitz von Keitz, P., Schulz AP., Seemann R., Houy, B., Froehlich, S.
Positionspapier der AG Lehre der Deutschen Gesellschaft für Orthopädie und Unfallchirurgie zum aktuellen Stand der Lehre im klinischen Abschnitt einschließlich PJ auf dem Fachgebiet O&U
Z Orthop UNfall. 2018 Oct;156(5):490-492. doi:10.1055/a-0641-6995.Epub 2018 Oct 5. Germanhttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Z+Orthop+Unfall.+2018+Oct%3B156(5)%3A490-492.+doi%3A+10.1055%2Fa-0641-6995+.+Epub+2018+Oct+5.+German
Lucas, B., Röhring, R. Göth, T., Jahn, O., Walcher, F., Piatek, S.
Datenschutz: Nutzung von Routinedaten in der Lehrehttps://www.aerzteblatt.de/archiv/204545/Datenschutz-Nutzung-von-Routinedaten-in-der-Lehre#literatur
Froehlich S, Goebel F, Meder A, Wirkner J, Obertacke U, Kasch R.; Zentralblatt für Chirurgie (angenommen 09.10.2018) Chirurgisches Pflichttertial im Praktischen Jahr - Das Sprungbrett in die chirurgische Weiterbildung
Froehlich S, Goebel F, Meder A, Wirkner J, Obertacke U, Kasch R.
Z Orthop Unfall. 2018 Jun 20. doi: 10.1055/a-0609-6781 [Epub ahead of print] German Quality and Satisfaction with the Surgical Medical Clerkship from a Student Perspectivehttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=German+Quality+and+Satisfaction+with+the+Surgical+Medical+Clerkship+from+a+Student+Perspective
Kasch R, Schulz AP, Förch M, Froehlich S; September 2018 DOI: 10.15761/HEC.1000140 Cohort profile: study of practical undergraduate education in Germany
Kasch S., Wirkner J., Klauer T., Freyberger H.J., Fleßa S., Merk H., Kasch R. Fortschritte der Neurologie Psychiatrie 84(4):217-221 (2018) Psychiatric Nursing Internship and Promotion of Specialized Training Interesthttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Psychiatric+Nursing+Internship+and+Promotion+of+Specialized+Training+Interest
Pippel E, Narciß E, Obertacke U, Strohmer R, Schüttpelz-Brauns. Adressieren von ärztlichen Rollen in einem kompetenzorientierten Lehrformat: Nehmen Studierende diese wahr? GMS Journal for Medical Education. 2018;35(3):Doc37 DOI:10.3205/zma001183https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Nehmen+Studierende+diese+wahr%3F+GMS+Journal+for+Medical+Education.+2018%3B35(3)%3ADoc37+DOI%3A10.3205%2Fzma001183
Sterz J., Bender B., Linßen S., Stefanescu. MC., Höfer SH., Walcher F., Voss J., Seifert LB., Ruesseler M.(2018): Effects and Consequences of Being an OSCE Examiner in Surgery-A Qualitative Studyhttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30213735
Sterz J., Britz V., Janko M., Marzi I., Rüsseler M. (2018) Die Wertigkeit des gemeinsamen Faches Orthopädie-Unfallchirurgie im 2. Staatsexamen - Vergleich der IMPP-Examina mit dem nationalen Kompetenzbasierten Lernzielkatalog Chirurgie. Z Orthop Unfall, DOI: 10.1055/s-0044-100930https://www.thieme-connect.com/products/ejournals/abstract/10.1055/s-0044-100930
Hoefer S., Sterz J., Bender B., Stefanescu C., Theis M., Walcher F., Sader R., Ruesseler M. (2017) Conveying practical clinical skills with the help of the teaching associates - a randomised trial with the focus on the long term learning retention. BMC Med Educ, 17(1): 65https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28351359
Hoefer S., Sterz J., Bender B., Stefanescu C., Theis M., Walcher F., Sader R., Ruesseler M. (2017) Structured evaluation and need-based restructuring of the cranio-maxillofacial surgery module within surgical clerkship. J Craniomaxillofacial Surgery, 45(5); 628-633https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28318928
Renkawitz T., Benditz A., Rüsseler M., Obertacke U., Grifka J., Weber M. (2017) Lehre in Orthopädie und Unfallchirurgie. Der Orthopäde, DOI: 10.1007/s00132-017-3457-8https://link.springer.com/article/10.1007/s00132-017-3457-8
Ruesseler M., Fröhlich S., Ruesseler S., Zabel J., Arbeitsgemeinschaft Lehre der DGOU, Obertacke U. (2017) Statuserhebung der studentischen Lehre in Orthopädie und Unfallchirurgie. Z Orhtop Unfall, DOI: 10.1055/s-0043-118220https://www.thieme-connect.com/products/ejournals/abstract/10.1055/s-0043-118220,
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28926849
Ruesseler M, Froehlich S, Ruesseler S, Zabel J, Sterz J, Obertacke U Z Orthop Unfall. 2017 Sep 19. doi: 10.1055/s-0043-118220 A Nationwide Survey of Undergraduate Training in Orthopaedics and Trauma Surgeryhttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=A+Nationwide+Survey+of+Undergraduate+Training+in+Orthopaedics+and+Trauma+Surgery
Ruesseler M., Schill A., Kalozoumi-Paizi F., Arheiliger L., Ganzert C., Sterz J., Kollewe T., Höfer S., Adili F. (2017) Lehre im Fokus – Wie beurteilen Studierende ihre praktisch klinische Ausbildung in der Chirurgie. Zentralblatt Chirurgie, 142:46-53. DOI: 10.1055/s-0042-116326https://www.thieme-connect.com/products/ejournals/abstract/10.1055/s-0042-116326,
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27672739
Rüsseler M., Sterz J., Kalozoumi-Paisi P., Schill A., Bender B., Höfer S.H., Schleicher I., Damankis AI., Josephs D., Ochsendorf FR., Stefanescu C., Hoffmann H., Schreckenbach T., Walcher F. (2017) Qualitätssicherung in der Lehre - Entwicklung und Analyse von Checklisten zur Beurteilung von Lehrvideos zum Erlernen praktischer Fertigkeiten. Zentralblatt für Chirurgie: Zeitschrift für allgemeine, viszeral-, Thorax- und Gefäßchirurgie - Stuttgart [u.a.]: Thieme, Bd. 142, 1, S. 32-38 http://dx.doi.org/10.1055/s-0042-124416,
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28297737
Ruesseler M., Sterz J., Bender B., Hoefer S., Walcher F. (2017) The effect of video-assisted oral feedback versus oral feedback on surgical communicative competences in undergraduate training. Eur J Trauma Emerg Surg., 43(4):461-466. doi: 10.1007/s00068-016-0734-x. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27730252,
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00068-016-0734-x
Schleicher I., Leitner K., Juenger J., Moeltner A., R., Bender B., Sterz J., Stibane T., Koenig S., Frankenhauser S., Kreuder J. G. (2017) Does quantity ensure quality? Standardized OSCE-stations for outcome-orientated evaluation of practical skills at different medical faculties. Annals of Anatomy, 10.1016/j.aanat.2017.03.006https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28434911
Schleicher I., Leitner K., Juenger J., Moeltner A., Ruesseler M., Bender B., Sterz J., Schuettler K. F., Koenig S., Kreuder J. G. (2017) Examiner effect on the objective structured clinical exam - a study at five medical schools. BMC Med Educ, 17(1):71 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28438196
Schüttpelz-Brauns, K., Eschmann, D., Weiß, B., Narciß, E., Obertacke, U., & Schreiner, U. (2017). PJ Chirurgie im Modellstudiengang MaReCuM (Mannheim). Zentralblatt für Chirurgie, 142(1), 61-66. DOI: 10.1055/s-0035-1546248 (IF 0,441)
Seifert L. B., Sterz J., Bender B., Sader R., Rüsseler M., Hoefer S. (2017) Undergraduate medical students need more training in cranio-maxillofacial surgery: a comparative study between medical and dental students. Innovative Surgical Science, DOI: 10.1515/iss-2017-0032https://www.degruyter.com/view/j/iss.2017.2.issue-4/iss-2017-0032/iss-2017-0032.xml
Sterz J., Rüsseler M., Britz V., Stefanescu C., Höfer S., Adili F., Schreckenbach T., Schleicher I., Weber R., Hofmann H.-S., Voß F., König S., Kadmon M. (2017) Medizinische Prüfung zwischen Wunsch und Wirklichkeit - Analyse der Übereinstimmung zwischen dem zweiten Abschnitt der ärztlichen Prüfung (IMPP) und dem Nationalen kompetenzbasierten Lernzielkatalog Chirurgie (NKLC). Zentralblatt Chirurgie, 142(06): 614-621; DOI: 10.1055/s-0043-119995https://www.thieme-connect.de/products/ejournals/abstract/10.1055/s-0043-119995
Kadmon M., Bender M., Adili F., Höfer S., Hoffmann H.-S., König S., Rüsseler M., Walcher F. (2016) Nationaler Kompetenzbasierter Lernzielkatalog Chirurgie (NKLC) - Eine Chance zur Verbesserung der studentischen Ausbildung. Zentralbl Chir, 141 (04): 355-357; DOI: 10.1055/s-0042-110016 https://www.thieme-connect.com/products/ejournals/abstract/10.1055/s-0042-110016
Kasch R. Engelhardt M., Förch M., Merk H., Walcher F., Fröhlich S. (2016) Ärztemangel - Was tun, bevor Generation Y ausbleibt?: Ergebnisse einer bundesweiten Befragung. Zentralblatt für Chirurgie: Zeitschrift für allgemeine, viszeral-, Thorax- und Gefäßchirurgie. - Stuttgart [u.a.]: Thieme, Bd. 141, 2, S. 190-196 https://www.thiemeconnect.de/DOI/DOI?10.1055/s-0035-1557857,
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26394048
Kasch R., Engelhardt M., Förch M., Merk H., Walcher F., Fröhlich S., Ärztemangel: Was tun, bevor Generation Y ausbleibt? Ergebnisse einer bundesweiten Befragung Zentralblatt für Chirurgie 2016; 141(02): 190-196, DOI: 10.1055/s-0035-1557857
Kasch R., Wirkner J., Hosten N. et al. Fortschr Röntgenstr 2016; 188: 1–7 Subinternship in Radiology – A Practical Start to the Specialization?https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=188%3A+1%E2%80%937+Subinternship+in+Radiology+%E2%80%93+A+Practical+Start+to+the+Specialization%3F
Kasch R, Wirkner J, Meder A, Abert E, Abert M, Schulz AP, Walcher F, Gümbel D, Obertacke U, Schwanitz P, Merk H, Froehlich S.;Z Orthop Unfall. 2016 Aug;154(4):352-8. doi: 10.1055/s-0042-104119. Epub 2016 Jun 13. German. Who Stays Loyal to Orthopaedics and Trauma Surgery? Results of a Nationwide Surveyhttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Epub+2016+Jun+13.+German.+Who+Stays+Loyal+to+Orthopaedics+and+Trauma+Surgery%3F+Results+of+a+Nationwide+Survey
Kasch R., Wirkner J., Meder A., Abert E., Abert M., Schulz A.P., Walcher F., Gümbel D., Obertacke U., Schwanitz P., Merk H., Froehlich S. (2016) Wer bleibt nach einer Famulatur in Orthopädie und Unfallchirurgie dem Fachbereich treu? - Ergebnisse einer bundesweiten Umfrage. Zeitschrift für Orthopädie und Unfallchirurgie: Organ der Deutschen Gesellschaft für Orthopädie und Orthopädische Chirurgie. - Stuttgart [u.a.]: Thieme, Bd. 154, 4, S. 352-358 https://www.thieme-connect.de/DOI/DOI?10.1055/s-0042-104119,
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27294478
Schüttpelz-Brauns, K., Narciss, E., Schneyinck, C., Böhme, K., Brüstle, P., Mau-Holzmann, U. Obertacke, U. (2016). Twelve tips for successfully implementing logbooks in clinical training. Medical Teacher, 38(6), 564-569. DOI:10.3109/0142159x.2015.1132830
Seemann R., Münzberg M., Stange R., Ruesseler M., Egerth M., Bouillon B., Mutschler M. (2016) Interpersonelle Kompetenz in O&U – Warum technische und prozedurale Fähigkeiten alleine nicht ausreichen. Der Unfallchirurg; DOI 10.1007/s00113-016-0229-6 https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00113-016-0229-6
Sterz J., Höfer S. H., Bender B., Janko M., Adili F., Ruesseler M. (2016). The effect of written standardized feedback on the structure and quality of surgical lectures: A prospective cohort study. BMC Med Educ, 16(1):292.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27842580
Kasch R, Engelhardt M, Förch M, Merk H, Walcher F, Fröhlich S.Zentralbl Chir. 2015 Sep 21. [Epub ahead of print] German.PMID: 26394048 Physician Shortage: How to Prevent Generation Y From Staying Away - Results of a Nationwide Surveyhttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=How+to+Prevent+Generation+Y+From+Staying+Away+-+Results+of+a+Nationwide+Survey
Schüttpelz-Brauns, K., Obertacke, U., Kaden, J., & Hagl, C.I. (2015). Association between students’ personality traits and hand hygiene compliance during objective standardized clinical examinations. Journal of Hospital Infection, 89(3), 210-214. DOI: 10.1016/j.jhin.2014.11.014. (IF 3,126)
Wirkner J, Lange J, Napp M, Fröhlich S, Wetterau E, Merk H, Kasch R.Am J Surg. 2015 May 9. pii: S0002-9610(15)00218-4. doi: 10.1016/j.amjsurg.2015.02.001. [Epub ahead of print] PMID: 26072191 Surgical subinternships: bridging the chiasm between medical school and residencyhttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=26072191+Surgical+subinternships%3A+bridging+the+chiasm+between+medical+school+and+residency
Kasch R, Stollhof L, Schulz AP, Froehlich S, Merk H, Kasch J.Arch Gynecol Obstet. 2015 Feb;291(2):239. doi: 10.1007/s00404-014-3527-7. Epub 2014 Nov 8. PMID:25380990 Importance of work-life balance among German medical students who wish to become gynecologists
Ruesseler M., Kalozoumi-Paizi F., Schill A., Knobe M., Byhahn C., Müller MP., Marzi I., Walcher F. (2014) Impact of peer feedback on the performance of lecturers in emergency medicine: a prospective observational study. Scand J Trauma Resusc Emerg Med., 22:71. doi: 10.1186/s13049-014-0071-1.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25472430,
https://sjtrem.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13049-014-0071-1
Eschmann, D., Schüttpelz- Brauns, K., Obertacke, U., & Schreiner, U. (2013). Was bedeutet Sicherheit im Krankenhaus? Der Unfallchirurg, 116(10): 884-891. DOI: 10.1007/s00113-013-2446-6 (IF 0,467)
Froehlich S., Kasch R., Schwanitz P., Schulz AP., Walcher F., Mittelmeier W., Obertacke U. (2013) Logbuch der erreichbaren Lehrziele für die speziellen Wahlfachinhalte Orthopädie/ Unfallchirurgie im Praktischen Jahr (PJ) des Medizinstudiums, Z Orthop Unfall., 151(6):610-31. doi: 10.1055/s-0033-1351065.https://www.thieme-connect.com/DOI/DOI?10.1055/s-0033-1351065,
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24347416
Froehlich S, Kasch R, Schwanitz P, Schulz AP, Walcher F, Mittelmeier W, Obertacke U.Z Orthop Unfall. 2013 Dec;151(6):610-31. doi: 10.1055/s-0033-1351065. Epub 2013 Dec 17. German.PMID:24347416 Logbook of learning targets for special educational skills in orthopaedic and trauma surgery for undergraduate medical training
Froehlich S, Obertacke U, Ruesseler M, Schwanitz P, Roth A, Gollwitzer H, Walcher F,Kasch R, Mittelmeier W: Z Orthop Unfall. 2013 Dec;151(6):610-31. doi: 10.1055/s-0033-1351065. Epub 2013 Dec 17. German.PMID:24347416 An educational skills programme for undergraduate training in orthopaedic and trauma surgeryhttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=PMID%3A24347416+An+educational+skills+programme+for+undergraduate+training+in+orthopaedic+and+trauma+surgery
Kadmon M., Bender M., Adili F., Arbab D., Heinemann M., Hofmann H., König S., Küper M., Obertacke U., Rennekampff H., Rolle U., Rücker M., Sader R., Tingart M., Tolksdorf M., Tronnier V., Will B., Walcher F. (2013) Kompetenzorientierung in der medizinischen Ausbildung – Nationaler Lernzielkatalog Chirurgie. Der Chirurg, 84:277-285https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23494054,
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00104-012-2449-9
Ruesseler M., Schill A., Stibane T., Damanakis A., Schleicher I., Menzler S., Braunbeck A., Walcher F. (2013) „Praktische klinische Kompetenz“ – ein Verbundprojekt zur Verbesserung der chirurgischen Lehre. Zentralbl Chir., 138(6):663-8. doi: 10.1055/s-0032-1328180. https://www.thieme-connect.com/DOI/DOI?10.1055/s-0032-1328180,
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23575519
Werwick K., Spura A., Gottschalk M., Meyer F., Walcher F., König S., Braun-Dullaeus R., Stieger P.(2013): Creating Enthusiasm for Surgery - Perceptions of the Impact of Undergraduate Practical Education (Clerkship) for Occupational Choiceshttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28905346
Froehlich S., Obertacke U., Ruesseler M., Schwanitz P., Roth A., Gollwitzer H., Walcher F., Kasch R., Mittelmeier W. (2011) Lehrzielkatalog im Pflicht- und Wahlbereich des Praktischen Jahres für die Inhalte des Faches „Orthopädie und Unfallchirurgie“, Z Orthop Unfall. Oct;149(5):568-74. doi: 10.1055/s-0031-1280113.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21984427,
https://www.thieme-connect.com/DOI/DOI?10.1055/s-0031-1280113
Ruesseler M., Obertacke U., Dreinhöfer KE., Waydhas C., Marzi I., Walcher F. (2011) Die studentische Lehre im gemeinsamen Fach Orthopädie-Unfallchirurgie – eine deutschlandweite Statuserhebung, Z Orthop Unfall., 149(1):27-32. doi: 10.1055/s-0030-1250594.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21328185,
https://www.thieme-connect.com/DOI/DOI?10.1055/s-0030-1250594
Ruesseler M, Obertacke U, Dreinhöfer KE, Waydhas C, Marzi I, Walcher F.Z Orthop Unfall. 2011 Jan;149(1):27-32. doi: 10.1055/s-0030-1250594. Epub 2011 Feb 16. German Undergraduate education in orthopaedic and trauma surgery - a nationwide survey in Germanyhttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Undergraduate+education+in+orthopaedic+and+trauma+surgery+-+a+nationwide+survey+in+Germany
Ruesseler M., Walcher F. (2011) Teaching in daily clinical practice: a necessary evil or an opportunity? Doctors as teachers. Eur J Trauma Emerg Surg., 37(2):203-5. doi: 10.1007/s00068-011-0078-5.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26814957,
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00068-011-0078-5
Walcher F., Rüsseler M., Nürnberger F., Byhahn C., Stier M., Mrosek J., Weinlich M., Breikreutz R., Heringer F., Marzi I., (2011) Praktikum im Rettungsdienst mit Anleitung durch Rettungsassistenten als curriculare Lehrveranstaltung im Querschnittsbereich Notfallmedizin. Unfallchirurg, 114: 340. DOI: 10.1007/s00113-010-1781-0 https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00113-010-1781-0
Mittlmeier T., Bonnaire F., Grützner P., Lill H., Matthes G., Prokop A., Seifert J., Voigt C., Walcher F., Wölfl C., Siebert H. (2010) Der Weg zum Unfallchirurgen. Situationsanalyse und Konzepte zur Nachwuchsförderung in der Unfallchirurgie im Umfeld des neuen gemeinsamen Faches Orthopädie/Unfallchirurgie (Teil II). Unfallchirurg, 113: 598-605https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20535441,
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00113-010-1794-8
Mittlmeier T., Bonnaire F., Grützner P., Lill H., Matthes G., Prokop A., Seifert J., Voigt C., Walcher F., Wölfl C., Siebert H. (2010) Der Weg zum Unfallchirurgen. Situationsanalyse und Konzepte zur Nachwuchsförderung in der Unfallchirurgie im Umfeld des neuen gemeinsamen Faches Orthopädie/Unfallchirurgie (Teil I). Unfallchirurg, 113: 504-512 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20512307,
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00113-010-1793-9
Ruesseler M., Froehlich S., Mittelmeier W., Walcher F., Obertacke U.; AG Lehre der Deutsche Gesellschaft für Orthopädie und Unfallchirurgie (2010) Die Lehre in Orthopädie und Unfallchirurgie im klinischen Studienabschnitt und im Praktischen Jahr (PJ). Z Orthop Unfall., 148(5):542-7. https://www.thieme-connect.com/products/ejournals/abstract/10.1055/s-0030-1250011,
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20941858
Ruesseler M, Froehlich S, Mittelmeier W, Walcher F, Obertacke U; AG Lehre der Deutsche Gesellschaft für Orthopädie und Unfallchirurgie Z Orthop Unfall. 2010 Sep;148(5):542-7. German. Undergraduate training in orthopaedic and trauma surgery: analysis of contextual and structural implementation models for undergraduate training in the newly combined specialtyhttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Undergraduate+training+in+orthopaedic+and+trauma+surgery%3A+analysis+of+contextual+and+structural+implementation+models+for+undergraduate+training+in+the+newly+combined+specialty
Rüsseler M., Weber R., Flaig W., Braunbeck A., Lehrteam Zentrum Chirurgie, Marzi I., Walcher F. (2010) Training praktischer Fertigkeiten in der Chirurgie. Ein Ausbildungskonzept für Studierende. Zentralblatt Chirurgie, 135: 249-256 https://www.thieme-connect.com/products/ejournals/abstract/10.1055/s-0030-1247355,
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20486082
Ruesseler M., Weinlich M., Müller M., Byhahn C., Marzi I., Walcher F. (2010) Simulation training improves abilities managing medical emergencies. Emergency Medicine Journal, 27: 734-8 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20852280,
http://emj.bmj.com/content/27/10/734.long
Müller M., Hänsel M., Fichtner A., Hardt F., Weber S., Kirschbaum C., Rüder S., Walcher F., Koch T., Eich C. (2009) Excellence in performance and stress reduction during two different full scale simulator training courses: A pilot study. Resuscitation, 80: 919-924 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19467753
Ruesseler M., Weinlich M., Byhahn C., Müller M., Jünger J., Marzi I., Walcher F. (2009) Increased authenticity in practical assessment using Emergency OSCE stations. Advances in Health Science Education, 15: 81-95https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19609700,
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10459-009-9173-3
Walcher F., Dreinhöfer K., Obertacke U., Waydhas C., Josten C., Rüsseler M., Venbrocks R., Liener U., Marzi I., Forst R., Nast-Kolb D. (2008) Entwicklung des Lernzielkatalogs "Muskuloskelettale Erkrankungen, Verletzungen und traumatische Notfälle" für Orthopädie-Unfallchirurgie im Medizinstudium. Unfallchirurg, 111: 670–687https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18758742,
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00113-008-1506-9
Kontakt
Univ.-Prof. Dr. Wolfgang Böcker
Sprecher KUOUUniv.-Prof. Dr. Andreas Roth
Stellvertretender Sprecher KUOU
Veranstaltungen
Aktuelle Termine zu Orthopädie und Unfallchirurgie